Nääs ridförening

Nääs Ridförening är en ideell idrottsförening, ansluten till Svenska Ridsport förbundet. Idag är vi 300 medlemmar i alla åldrar och med olika kunskapsnivåer, från nybörjare till avancerad. Tillsammans med Nääs Ridcenter erbjuder vi ridutbildning för dem som vill.

Föreningen arbetar för att alla skall känna sig välkomna till stallet och gemenskapen runt den fantastiska miljön vid Nääs Slott. Vi strävar efter att skapa en trygg och öppen miljö för barn och ungdomar att utvecklas i tillsammans med vuxna och djur

Ledord för föreningen

Glädje, Gemenskap och Engagemang

Nääs ridcenter

Nääs ridcenter som ägs av HS häst AB driver ridskolan och uthyrning av stallplatser till medlemmar med egen häst. Medlemskap i föreningen krävs för att få utnyttja anläggningen för ridning.

I verksamheten ingår alla hästar och ponnyer som är i olika storlekar, åldrar och utbildningsnivåer. Ridutbildningen är till för alla åldrar och nivåer i dressyr, hoppning och fälttävlan.

HS Häst AB

Hans Engberg och Sara Engberg Weimen äger och driver HS Häst AB tillsammans. De har  lång erfarenhet av att arbeta med hästar och ridutbildning.

Hans är utbildad hippolog – stallchef/unghästutbildare, ridlärare och C-tränare i fälttävlan och har många års erfarenhet utomlands som beridare. Han brinner för att utveckla fälttävlan och unghästkunskapen på Nääs.

Sara har utbildning som ridlärare och har stor erfarenhet av ridskolor, undervisning och har även jobbat som veterinärassistent. Hennes ”skötebarn” är framförallt Ponnykul – ridning för små barn där man får lära sig om hästen från grunden.